פרשיית אליעזר ברלנד לא מצטמצמת לאותו איש בלבד. היא מקרינה ומסכנת הרבה הרבה מעבר לה. אילו לא היינו יוצאים כאן בנערינו ובזקינינו למלחמת חורמה – הוא היה הופך להיות מודל לחיקוי לרבים ולהמונים. לכל אחד יש יצר הרע ותאוות רעות ואם זה גם הולך ביחד עם טלית ועם שם ופרסום של צדיק ועושה פדיונות – מה יכול להיות יותר טוב מזה לכל נבל ולכל מתועב?
המלחמה העיקשת הוכיחה שאין חיה כזאת ואין חיים כאלה. מי שיחליט להרוס את חומות הדת יירדף עד אחרון ימיו כאחרון הפושעים. הוא יוקע מתוך המחנה לדיראון עולם.
"למען ישמעו וייראו!",
"אות לבני מרי!",
שאף אחד לא יעלה על דל דמיונו שזהו סגנון חיים ששווה לחקות אותו, שזהו מסלול חיים שכדאי לצאת בעקבותיו.
לא ולא. זוהי דרך חתחתים מרה ממוות גם בעולם הזה. זוהי דרך שתוריד את שיבתו של ההולך בה ביגון שאולה. זוהי דרך לצאת מהעולם בצורה הכי נבזית, מכוערת ומושפלת.
אך לא רק בזיונות יהיו מנת חלקו של איש כזה.
איש כזה ייאלץ לשלם מחיר כואב וכבד על הפקרותו ושגיונותיו. מחיר כואב וכבד גם במובן הכי פשוט של תשלום מזומנים.
ברוך ה' אנחנו מתבשרים היום שחלק מהמתלוננות נגד אותו איש אזרו אומץ והגישו תביעת נזיקין אזרחית על סכום של לא פחות מ-4 מיליון ש"ח.
אין צורך לומר כי לאחר שחברי ופעילי המערכה ניסו כל דרך להביא את הדברים לכל בית דין שרק יהיה מוכן לדון בפרשייה ונתקלו בחומה בצורה של פחד וחשש מאותם גברי אלימי המטילים חיתתם בארץ חיים. לאחר שנערי ופוחזי שובו בנים כמעט ולא הותירו דיין בישראל שלא דאגו ליידע אותו כי הוא עלול לשלם בחייו ובחיי משפחתו אם יהין להזמין את "הרב", במרכאות כפולות ומכופלות לדין. לאחר שדוברי ברלנד המפורסמים, עופר ארז, יעקב בן ניסן, שלמה חיים ריכטער, ואחרים, לא הואילו בשום פנים ואופן שיתקיים דיון כלשהו בעניינו של ברלנד בבית דינו של הרב לוין בירושלים, לא הופיעו במועד שנקבע להם ובקשו למחוק את שמם מהתיק, קיבלו פעילי המערכה היתר רשמי להילחם עם ברלנד גם בערכאות, וכך אכן נעשה.
בכתב תביעה ארוך המכיל לא פחות מ-108 סעיפים מגוללים המתלוננות בפרוטרוט את אשר נעשה להן.
בפתח התביעה מתארים עורכי הדין את המציאות המבלבלת שבה "חזותו המטעה של הנתבע, כמעין "סבא" חביב, רב הדור לבוש, העוטה טלית ותפילין בכל עת בה הוא נראה בציבור, מעמדו הדתי הבכיר עד לאין שני לו, והעובדה שטרח לטשטש ללא הרף את הקו המבחין בינו לבין האלוקים עצמו, והכל כשהוא מוקף מאות ואולי גם אלפי חסידים מושבעים, המייחלים לכל מוצא פיו, ורואים בכל דבריו ואף ברמזיו הנאמרים בלשון סגי נהור, משום דברי אלוהים חיים – הפילו בפח רבים וטובים… רבים מחסידיו", ממשיכים עורכי הדין ומתארים, "באו אל הנתבע, למרבה האירוניה, על מנת לקבל הדרכה דתית, עצה מוסרית, מזור למכאובים, תרופה לתחלואים, ומצאו עצמם נסחטים רגשית, אמונית וכלכלית, ונרמסים, כחומר ביד היוצר, לשיגיונותיו של הנתבע, עבדים לגחמותיו, וגם קורבנות ליצריו האפלים ולאישיותו המופרעת".
בהמשך התביעה עולים גם דברים קשים שברלנד ניסה בכל דרך למחוק מכתב האישום שאליו הסכים בהסדר הטיעון.
במקביל נתבעים גם עופר ארז, משה צנעני, מאיר סעדה, ואחרים, שכלשון עורכי הדין: "לא רק בחרו לשתוק ולהעלים עין מכל מעשיו הנוראים, מבלי שכיהו בו, מבלי שעצרו אותו, מבלי שפנו לרשויות האכיפה, ומבלי שהזהירו את הציבור מפניו, אלא שהגדילו לעשות בכך שאישררו, הצדיקו והלבינו במילים מפורשות את מעשיו הנפשעים של הנתבע כ"תקינים", "כשרים", ואף הרחיקו לכת והכתירו את מעשיו כ"נעלים", "נשגבים", בבחינת "תיקונים בעולמות העליונים".
כמו כן נתבעים גם עמותות שונות הקשורות לשובו בנים כשברלנד מתואר כ"מנהיג העליון והמוחלט של ארגון מרובה זרועות, שביטויו בעולם המשפט הינו באמצעות העמותות הנתבעות. ארגון שיש לו מוסדות פיננסיים, מוסדות רבניים, מוסדות "חינוכיים", מוסדות פרסומיים, ואף "צבא" ו"חיילים", שכולם סרים למרותו של הנתבע ומופעלים בידיו באמצעות אנשי משפחתו ועושי דברו, שאינם בוחלים בשום אמצעי, לרבות נקיטת אלימות נפשעת ועבריינות של ממש, על מנת למלא אחר הוראותיו. גם כיום, לאחר שהורשע עפ"י הודאתו במעשים פליליים, וכאשר הוא בסטאטוס של אסיר ברישיון, מוסיפים חסידיו ונאמניו לראות בו את חזות הכל".
גם מוסדות אלו, הרי הן, כלשון התביעה, "כלי בידיו של הנתבע, הן לצרכים כלכליים והן לאחרים, והיא ואנשיה סייעו בידי הנתבע לבצע – ולהמשיך לבצע – את מעלליו, מתוך מעמדו הבלתי מעורער כראש הארגון, וזאת למרות שכבר ידעו בוודאות גמורה אודות מעלליו של הנתבע, ואודות מעשיו הנפשעים והשיטתיים כנגד חסידיו, ובפרט בעבירות חמורות שבחמורות".
את דבריהם מסיימים עורכי הדין בקביעה המתבקשת מאליה כי למרות ש"אין סכום בעולם אשר ישיב לתובעים את שגזל מהם הנתבע, את שמחת החיים שאיבדו, את הכרת ערך העצמי שלהם, שנגזלה בידי הנתבע לצורך סיפוק דחפיו האלימים וגחמותיו היצריות, את הפגיעה העמוקה והמהותית בערכי המשפחה, הטבוע עמוק בנפשו של כל אדם כערך יסוד, שאותו קעקע הנתבע, והרס עד היסוד, ואת הפגיעה העמוקה והמהותית והכרסום בערכי היהדות, הקהילה, ובדמות הרב, באשר הוא.
עם זאת, ולצורך ההליך, סך הנזקים שנגרמו דלעיל, מוערך על ידי התובעים, בזהירות רבה ולצרכי אגרה, בסך של 4,000,000 ₪, וכך יתבקש בית המשפט לפסוק, בצירוף הוצאותיהם של התובעים".
אנו תקווה כי תביעה זו אכן תמלא את ייעודה המבורך להתריע את כל אלה שכל מושגי יראת השמיים התערערו אצלם עד היסוד בעקבות התנהגותו המופקרת של ברלנד, ובמקום שאין יראת אלוקים תפעל לפחות יראת העונש את פעולתה, וברוח יום הכיפורים הבא עלינו לטובה אין לנו אלא לאחל לכל עם ישראל תשובה שלימה ואמיתית מעומק הלב והתגלות כבוד שמים וכבוד התורה בשלימותה במהרה.