תמלול דברי הרה"ח ר' מזקני וחשובי רבני ברסלב רבי יעקב מאיר שכטער שליט"א:
ר' יניב עסיס: תקופה ארוכה יש שמועות על אליעזר ברלנד שעובר עבירות חמורות ויש הרבה בלבול בציבור יש כמה טענות יש כאלה שאומרים שזה הכל 'שמועות' ולא היה שום דבר זה… כמו שאומרים שגם על דוד המלך היה מחלוקות וגם על רבינו היה מחלוקות ככה, על צדיקים יש מחלוקות
זה… דבר אחד
דבר שני: בעקבות תעמולה שעשו שמה תלמידים שלו יש כאלה שאומרים שלצדיקים מותר לעשות עבירות הרב
יעקב מאיר שכטר שליט"א: רחמנא ליצלן! זה הכי הגרוע! הכי גרוע! זה מעשה ש"ץ (=שבתי צבי)! רחמנא ליצלן
ר' יניב עסיס: על כל פנים, רצינו לשאול את דעת הרב בעניין מה הרב אומר על הפרשייה? בעניין הטענות שאומרים: זה 'שמועות'…
הרב יעקב מאיר שכטר שליט"א: זה לבד מה שאומרים שצדיק מותר וזה מדובר מהקרובים שלו אז זה הודאה, הודאה מפורשת שזה נכון! מה… מה צריך להיות יותר?
ה' ירחם, ה' ירחם! צריכים להתרחק ממנו ולרחק אנשים אחרים ממנו רק… אני חונכתי תמיד לדון לכף זכות אז הכף זכות… פשוט נטרפה דעתו, נטרפה דעתו
ר' יניב עסיס:
אבל להתרחק ממנו זה ודאי זה סכנה
הרב יעקב מאיר שכטר שליט"א: בטח, בטח! ר' יניב עסיס: ורצינו עוד לשאול: שמענו שהרבה רבנים ותלמידי חכמים חשובים בברסלב הושיבו בית דין מיוחד על הפרשה
הרב יעקב מאיר שכטר שליט"א: כן כן
ר' יניב עסיס: ואחרי שביקשו מהם זקני הציבור זקני ברסלב להושיב בית דין ביררו את הדברים והתברר להם שאמת נכון הדבר
הרב יעקב מאיר שכטר שליט"א: כן, כן כן
ר' יניב עסיס: נעשו התועבות…
הרב יעקב מאיר שכטר שליט"א: נכון, כן!
ר' יניב עסיס: ופרסמו פסק בית דין פסק דין ואזהרה חמורה
הרב יעקב מאיר שכטר שליט"א: כן, כן!
ר' יניב עסיס: ורוצים לשאול: הרב חתם על הפסק אחרי שקרא את כל הדברים שכתבו?
הרב יעקב מאיר שכטר שליט"א: כן, כן כן!
ר' יניב עסיס: מה הרב אומר על הדברים?
הרב יעקב מאיר שכטר שליט"א: כן, כן כן! תאמין לי שזה כואב לי יש כאלה שנהנים שאחד שובר את הראש יש לי צער מזה אבל "עת לעשות (לה')"! מה שמוכרחים בדעת תורה – מוכרחים!
ברור…
הוא מכשיל אנשים בהוראות לא נכונות גם דברים שזה נוגע לקדושה אז צריכים לרחק ולהתרחק ממנו!
דברי הרה"ח ר' מזקני וחשובי רבני ברסלב רבי שמעון שפירא בן הצדיק רבי שמואל שפירא זצוק"ל
תמלול הרה"ח ר' שמואל משה קרמר שליט"א מזקני וחשובי רבני ברסלב
העניין של קירוב רחוקים
זה הרי הדבר החשוב ביותר אצל אנ"ש (=חסידי ברסלב) איך אפשר להגיד, להוציא דיבה כזאת שאנחנו או הרב שכטר… שבגלל שמקרבים רחוקים בגלל זה חולקים עליהם? זה שקר וכזב! שקר! למעשה, למה שיצאו, שיצאנו הרי מפורש במכתב אין צורך לחזור עליהם וזה התברר על ידי כמה דיינים מאנ"ש שביררו את זה וקיבלו עדויות ממש מ… אני לא מבין איך אפשר להפוך, להפוך את הקערה על פיה? אני לא מבין את זה
ר' יעקב מאיר… הרב שכטר הוא היום מקובל בכל העולם כולו, ממש!
בתור איש מיוחד! אם לא היה ברסלבר היה יכול להיות היום 'רבי' על אלפים 'חסידים' אז (לשיטתם) שהוא… מספר את הסיפורים האלו זה אומר שהוא משקר, משקר! שכל המטרה שלו להשפיל אותו בגלל שהוא מקרב אנשים? אני לא יודע מי קירב יותר אם ההוא (ברלנד) אם הרב שכטר! וזה היה תמיד אצל אנ"ש הרי רבינו הזהיר לקרב רחוקים! איך אפשר לבדות דברים כאלה? אני לא מבין
והמעשים שכן… שעל זה יצאו נגדו הרי זה התברר בבירור גמור על ידי אנשים יראי ה', תלמידי חכמים שקיבלו עדויות מהנפגעות בעצמם שבאו וסיפרו
יש מכתב שאני כתבתי את זה ב(שנת) תשנ"ב זה נמצא אצלי האורגינל שאני מספר שמה על מה שהרב שכטר יצא נגדו הוא זעק שהוא מדבר נגד האמונה הקדושההוא צעק: הרי אנחנו אומרים 'שמע ישראל' כל יום ועכשיו שבתוך ברסלב שיהיה דבר כזה שאדם מדבר דברים שזה נגד האמונה!
זה היה הכל לא היה שום דבר אחר לא עניין של ממונות מה שהיה המחלוקת בעניין אומן זה גם… זה השורש: שלא רצו שאדם כזה שהוא יקבל את כל ה… ינהיג את כל העניין של אומן כי על ידי זה יהיה לו השפעה
זה היה בעיקר… זה היה ההתנגדות שהוא לא יהיה המוביל בעניינים של אומן
אתם כבר אז ידעתם, בתשנ"ב, ידעתם שהוא משובש בעיקרי ההלכה?
אני כותב את זה שמה
זה לא רק משהו שנודע לכם אחרי שהיה בית דין על כל המעשים החמורים והדברים הרעים שהוא עושה? לא רק מהבית דין אתם יודעים,ידעתם עוד מעיקרא את זה, מלפני?
לא ידענו עד היכן הדברים מגיעים!
דברים שנגד צניעות – ראו
כן ראו!
אני ראיתי אני לא יכול לספר בדיוק מה שראיתי ראיתי דברים שהוא עושה היפך צניעות! במכתב אני מזכיר את זה אפילו שיש גם דברים ש…אני מזכיר שיש עליו חששות על דברים כאלו
האם הרב גדליה קעניג השווער שלכם (=חמיכם) הוא דיבר משהו בעניין ברלנד? הוא הזכיר אותו… משהו ממנו בעניין שלו?
אני בעצמי לא שמעתי את זה ממנו אבל שמעתי ממי ששמע שהוא אמר שאסור לעמוד בארבע אמות שלו הוא טמא ומטמא!
תמלול דברי הרה"ח ר' מזקני וחשובי רבני ברסלב רבי נתן ליברמנש שליט"א
שואל: אני לומד בכולל ספרדי הרבה שנים הרבה אומרים שזה זיוף וזה לא נכון וזה לא אמיתי…
הרב נתן ליברמנש שליט"א: איזה זיוף? מה… אתה? איזה דיבורים אלו! עוקרים את כל התורה! (לשיטתם) חתימה לא שווה כלום ושום דבר, שום דבר…
שואל: עכשיו נגיד וזה לא זיוף, כבוד הרב אנשים… אני רואה אברכים ספרדים יש לי חבר, גר פה, ספרדי שלושים שנה אברך כולל הלך עכשיו, לא מזמן, נתן לו פדיון, אלף שקל אני אומר לו: תראה מה כתוב! נתת לו פדיון? בן אדם הזה מעביר את עם ישראל על שמד איך אתה נותן לו אלף שקל? (ההוא משיב) לא, הכל זיוף, הכל זיוף! עכשיו: חלק, מה עוד אומרים? חלק אומרים: לא, צדיקים… זה כמו רב אדא בר אהבה שהרכיב כלה על הכתפיים לא… זה צדיקים… זה לא שייך אצלם מלא אברכים ספרדים עם התמימות שלהם מה? מה עונים להם להתווכח איתם? לדבר איתם? אומרים: הרב ליברמנש לא חתם מה פתאום? הוא היה אתו בשלום, באחווה, ברעות
הרב נתן ליברמנש שליט"א: חס ושלום! הייתי, כן, לפני חמישים שנה… בזמנו גם אז הוא התחיל כבר להשתולל אבל עוד לא בדברים… לא בכאלו… לא בדברים כאלו! אתה מאמין שיש מושג של בית דין? אתה שואל מה לענות לו… או שאתה מכחיש לגמרי את התורה?
שואל: אבל הם אומרים שאין בית דין אין… תראה לי…
הרב נתן ליברמנש שליט"א: חתמו! חתמו הדיינים!
שואל: הרב מכיר את הדיינים?
הרב נתן ליברמנש שליט"א: ודאי! ברסלבר חסידים! תלמידי חכמים מופלגים!
שואל: הרב זאב פראנק, הרב גלינסקי, ועוד כמה דיינים
הרב נתן ליברמנש שליט"א: כן, כן, כן! תלמידי חכמים מופלגים! וברסלב חסידים אמיתיים כל לילה חצות… (בגיחוך) אני… אני לא… אני אומר לך מפורש: אני לא חותם בדרך כלל אבל כאן זה "עת לעשות לה'" חתמתי! בפעם השניה! בפעם השניה בעצם לא רציתי לחתום, מספיק פעם אחת! אבל אחר כך ראיתי שהם (הרב שכטר והרב קרמר)
כבר חתמו אז מה יגידו: שאני מתחרט? או ש… אני יודע מה… אז אמרתי: אני חותם!
שואל: זה לא נגמר איתם… זה לא נגמר… כבר חשבנו שזה ייגמר מזמן איתם בפעם הראשונה…
הרב נתן ליברמנש שליט"א: רבותי, רבותי! 'עקבתא דמשיחא'! אל תדאגו להם, אם זה נגמר או לא נגמר בואו נדאג לנו
שואל:
אבל מה עם כל האנשים שטועים אחריו? כואב לי, לראות ספרדים הולכים נותנים לו כסף
הרב נתן ליברמנש שליט"א: גם לי כואב גם על ספרדים, גם על אשכנזים אבל אין מה לעשות! 'עקבתא דמשיחא' נהיה 'הסתרה' מה שיותר, מה שיותר, מה שיותר!
שואל: ה' ירחם
הרב נתן ליברמנש שליט"א: עד כזה 'הסתרה' שיהודי עובר על 'עריות' בידיעת כולם על (איסורי) 'דאורייתא'! עובר כל מיני דברים… ועוד… ועוד מחפים אותו! אין מה לעשות רק לבקש על הגאולה!
שואל: הראו לי על ברלנד שתי (סרטוני) וידיאו
אני לא רוצה להגיד…
הרב נתן ליברמנש שליט"א: שוין! (=מספיק)
שואל: ה' ירחם עד שלא ראיתי לא האמנתי זה לא יאומן, הרב הרב נתן ליברמנש שליט"א: אף אחד בעולם לא יאמין לך או שאפילו כן יגידו שהוא עושה בזה 'תיקונים'! אה… עזוב! אין מה לדבר היה באילת… איפה זה היה? שהיה לו בזיונות כאלו… שהוא היכה את ה…
שואל: אה… באילת, באילת זה היה… לא… זה היה סתם מישהו שהוא בא והצטרף לריקודים הוא נתן לו כאלה אגרופים…
הרב נתן ליברמנש שליט"א: הוא כל כך ביזה את עצמו ואנחנו מסתכלים עליו: משוגע! הוא כבר לא שולט על עצמו… מה אומרים התלמידים שלו: הוא נסע לשם לקבל בזיונות! אתה יכול לענות על זה משהו? שוין! אז אל תתחיל… אל תתחיל… אם הוא לא נבהל מה שהוא עובר (איסורי) 'דאורייתא' כבר שום דבר לא יועיל לך
שואל: מה שהכי חורה לי זה שאנשים… עוד כאלה שהם רבנים בברסלב מפורסמים קצת לא ידוע אם לקרוא להם רבנים אבל עדיין מחזיקים בו עדיין כאילו תומכים בו זה הבלבול הגדול הם יתנו את הדין אני חושב
הרב נתן ליברמנש שליט"א: בוודאי, בוודאי! בלי ספק, בלי ספק!
אחאב בן קוליה גלגול?
(מדרש תנחומא פרשת ויקרא ו)
שֶׁשׁ הִנָּה שָׂנֵא ה', עֵינַיִם רָמוֹת, לֵב חוֹרֵשׁ מַחְשְׁבוֹת אָוֶן, וְרַגְלַיִם מְמַהֲרוֹת לָרוּץ לָרָעָה (שם ו, טז-יח), זֶה אַחְאָב בֶּן קוֹלָיָה וְצִדְקִיָּהוּ בֶּן מַעֲשֵׂיָה שֶׁהָיוּ חוֹטְאִים בִּירוּשָׁלַיִם. וְלֹא דַּיָּם, אֶלָּא מִשֶּׁגָּלוּ לְבָבֶל, הָיוּ מוֹסִיפִין חֵטְא. וּמֶה עָשׂוּ בִּירוּשָׁלַיִם. נְבִיאֵי שֶׁקֶר הָיוּ, וְלֹא הֵנִיחוּ אֻמְּנוּתָן בְּבָבֶל, וְהָיוּ מְסַרְסְרִין זֶה לָזֶה בַּעֲבֵרוֹת. הָיָה אַחְאָב בֶּן קוֹלָיָה נִכְנָס אֵצֶל גְּדוֹלֵי מַלְכוּת בְּבָבֶל, וְהָיָה אָמַר לָהֶם: הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שְׁלָחַנִי לוֹמַר דָּבָר לְאִשְׁתְּךָ. וְהוּא אוֹמֵר לוֹ: הֲרֵי הִיא לְפָנֶיךָ, הִכָּנֵס. הָיָה מִתְיַחֵד עִמָּהּ וְאוֹמֵר לָהּ, הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְבַקֵּשׁ לְהַעֲמִיד מִמֵּךָ נְבִיאִים, לְכִי וְשַׁמְּשִׁי עִם צִדְקִיָּה בֶּן מַעֲשֵׂיָה וְהוֹלִידִי מִמֶּנּוּ נְבִיאִים. וְהָיְתָה שׁוֹמַעַת לוֹ, וּמְשַׁלַּחַת אַחַר צִדְקִיָּה וְהוּא בָּא וּמְשַׁמֵּשׁ עִמָּהּ. וְצִדְקִיָּה בֶּן מַעֲשֵׂיָה אַף הוּא כָּךְ הָיָה עוֹשֶׂה, הָיָה מְסַרְסֵר לְאַחְאָב, וְזוֹ אֻמְּנוּתָן שֶׁלָּהֶם. בֹּא וּרְאֵה כַּמָּה הָיוּ רְשָׁעִים. הוֹצִיאוּ לָהֶם שֵׁם בְּבָבֶל, שֶׁהֵם נְבִיאִים גְּדוֹלִים. הָיְתָה אִשָּׁה מְעֻבֶּרֶת רוֹאָה אֶחָד מֵהֶם, אוֹמֶרֶת לוֹ, אִם נָבִיא אַתָּה, מָה אֲנִי מְעֻבֶּרֶת זָכָר אוֹ נְקֵבָה. וְהוּא אוֹמֵר לָהּ, זָכָר. הָיָה יוֹצֵא לִשְׁכֵנוֹתֶיהָ וְאוֹמֵר: נְקֵבָה תֵּלֵד פְּלוֹנִית. אִם יָלְדָה זָכָר, אוֹמֶרֶת נִתְקַיְּמוּ דְּבָרָיו שֶׁל נָבִיא. וְאִם יָלְדָה נְקֵבָה, שְׁכֵנוֹתֶיהָ אוֹמְרוֹת לָהּ, כָּךְ אָמַר לָנוּ הַנָּבִיא, אֶלָּא שֶׁלֹּא רָצָה לֵיצֵר לָךְ. הָיוּ עוֹשִׂין כָּךְ, עַד שֶׁהִגִּיעוּ לִשְׁמוֹרַת אִשְׁתּוֹ שֶׁל נְבוּכַדְנֶצַּר. נִכְנַס צִדְקִיָּה אָמַר לָהּ: הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שְׁלָחַנִי אֵלַיִךְ לְכִי וְשַׁמְּשִׁי עִם אַחְאָב וְתוֹלִידִי נְבִיאִים. אָמְרָה לוֹ: אֵינִי יְכוֹלָה לַעֲשׂוֹת אֶלָּא עַל דַּעַת בַּעֲלִי, אֶלָּא יָבֹא וְנוֹדִיעֶנּוּ, שֶׁהוּא חָפֵץ בְּדָבָר זֶה הָלְכָה אֵצֶל בַּעֲלָהּ וְאָמְרָה לוֹ לִנְבוּכַדְנֶצַּר. שָׁלַח בִּשְׁבִילָם וּבָאוּ שְׁנֵיהֶם. וְאָמַר לָהֶם: כָּךְ אֲמַרְתֶּם לְאִשְׁתִּי. אָמְרוּ כֵן, שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא רוֹצֶה לְהַעֲמִיד מִמֶּנָּה נְבִיאִים. אָמַר לָהֶם: וַהֲלֹא שָׁמַעְתִּי עַל אֱלֹהֵיכֶם שֶׁהוּא שׂוֹנֵא זִמָּה. וְעַל שֶׁפָּרַץ זִמְרִי בְּזִמָּה, עֶשְׂרִים וְאַרְבַּע אֶלֶף נָפְלוּ בִּשְׁבִילוֹ. וְאַתֶּם אוֹמְרִים כָּךְ. שֶׁמָּא חָזַר בּוֹ. אִם אַתֶּם נְבִיאֵי שֶׁקֶר אוֹ נְבִיאֵי אֱמֶת אֵינִי יוֹדֵעַ. אֶלָּא כְּבָר בָּדַקְתִּי לַחֲנַנְיָה מִשָּׁאֵל וַעֲזַרְיָה וְהִסַּקְתִּי לָהֶם אֶת הַכִּבְשָׁן שִׁבְעָה יָמִים וְנָפְלוּ לְתוֹכוֹ, וְיָצְאוּ חַיִּים וּשְׁלֵמִים. וְלָכֶם אֵינִי מַסִּיקוֹ אֶלָּא יוֹם אֶחָד וְנַשְׁלִיךְ אֶתְכֶם לְתוֹכוֹ. אִם תִּנָּצְלוּ מִן הַכִּבְשָׁן, אֲנִי יוֹדֵעַ וַדַּאי שֶׁאַתֶּם נְבִיאֵי אֱמֶת וְנַעֲשֶׂה עַל פִּיכֶם כָּל מַה שֶּׁתֹּאמְרוּ. אָמְרוּ לוֹ: חֲנַנְיָה מִשָּׁאֵל וַעֲזַרְיָה שְׁלֹשָׁה הָיוּ וְאָנוּ שְׁנַיִם, וְהַנֵּס נַעֲשֶׂה עַל יְדֵי שְׁלֹשָׁה. אָמַר לָהֶם: יֵשׁ כָּאן שְׁלִישִׁי כַּיּוֹצֵא בָּכֶם אָמְרוּ, יְהוֹשֻׁעַ כֹּהֵן גָּדוֹל. וְהֵם חָשְׁבוּ בְּלִבָּם לוֹמַר, שֶׁעַל זְכוּתוֹ הֵם נִצֹּלִים. הֵבִיאוּ לִיהוֹשֻׁעַ הַכֹּהֵן, הִשְׁלִיכוּהוּ עִמָּהֶם לְתוֹךְ הַכִּבְשָׁן. שְׁנֵיהֶם נִשְׂרְפוּ, וִיהוֹשֻׁעַ הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל נִצּוֹל, שֶׁנֶּאֱמַר: הֲלֹא זֶה אוּד מוּצָל מֵאֵשׁ (זכריה ג, ב). וּמִן אַחְאָב וְצִדְקִיָּה, לֻקַּח מֵהֶם קְלָלָה לְכָל גָּלוּת יְהוּדָה אֲשֶׁר בְּבָבֶל לֵאמֹר, יְשִׂמְךָ ה' כְּצִדְקִיָּהוּ וּכְאַחְאָב אֲשֶׁר קָלָם מֶלֶךְ בָּבֶל בָּאֵשׁ (ירמיה כט, כב). מִי גָּרַם לִרְשָׁעִים אֵלּוּ לִישָּׂרֵף. עַל שֶׁרָצוּ בְּרַגְלֵיהֶם אַחַר הַתּוֹעֵבוֹת וַעֲבֵרוֹת. לְכָךְ נֶאֱמַר: וְאָץ בְּרַגְלַיִם חוֹטֵא (משלי יט, ב).