https://www.youtube.com/watch?v=lJ3lb5-82ds&feature=youtu.be
עשו להם רב: לחסידי הרב ברלנד יש אלוהים בשר ודם
שנה לאחר שחרורו מהכלא, אליעזר ברלנד שוב ממלא אולמות ועומד בגאון בראש קהילת מעריצים אדוקה. מערכת העיתון ליווה במשך שבועות את האנשים סביב הרב שהורשע במעשים חמורים, ועדיין מאוחדים באמונה שהוא "הקב"ה בכבודו ובעצמו שיורד בדמות אדם"
בהזמנה לאירוע צוין במפורש שהוא יחל בתשע בערב. אך למאות בני האדם שהתקהלו באולם בעיר קרית גת, באחד מימי חול המועד פסח, נכונה המתנה ארוכה. רק כאשר חלפו מחוגי השעון על פני השעה חצות, פילחה את האולם המוזיקה המבשרת כי כוכב הערב הגיע. הלוא הוא אליעזר ברלנד, כאן. וההתרגשות בשיאה. אחד החסידים רץ לעברו כדי לזכות לגעת בטליתו. השאר דחפו, טיפסו על הכיסאות ואף רמסו את העומדים בדרכם אליו. הכל כדי לגעת בו. המעטים שהצליחו שבו למקומם בפנים קורנות ובעיניים מזוגגות.
שנה תמימה חלפה מאז שוחרר ברלנד, מנהיג קהילת "שובו בנים", מהכלא — שם ריצה שנת מאסר על מעשים חמורים – והוא שוב בחיק צאן מרעיתו. אם היה מי שחשב שכשייצא יישאר לבד, שלא יסלחו לו על המעשים שהורשע בהם והודה, הוא התבדה. "מערכת העיתון" התלווה בחודשים האחרונים לסיבוב ההופעות של ברלנד ברחבי הארץ, בניסיון להתחקות אחריו, אחרי עדת מעריציו. היו אמנם חסידים שנטשו, שלא מחלו, אך נותר גם הקהל השבוי, המעריץ. "אלוהים יכול להתעבר בבן אדם, בדמות הצדיק", הסביר ל"מערכת העיתון" אחד מחסידיו. אמירה זו, בניסוחים שונים, שבה ועולה – הרב הוא אלוהים, ולאלוהים מותר הכל.
הקהל של קרית גת לא שונה בהרבה מהקהל של בת ים או ירושלים. לרוב אלה אותם הפרצופים; כמה עשרות משפחות המתגוררות בסמוך לרב בירושלים, חסידים המשתתפים בתפילות ובשיעורים והולכים אחריו לכל מקום. על פי הערכות, יש עוד כמה משפחות במעגל הרחב יותר, אך לא הרבה מעבר לכך. החברה החרדית ככללה מוקיעה את ברלנד (גם אם לא בפומבי), ומרבית רבני ברסלב יצאו נגדו בחריפות לאחר שבית דין של החסידות חקר את הטענות נגדו והגיע למסקנה שהן אמת.
אך עדיין נותרת קהילת מעריציו, והשאלה מדוע היא שומרת אמונים למי שהורשע לא רק במעשים בפליליים, אלא גם במעשים שאינם מתיישבים עם כללי ההלכה היהודית, כאלה שבכל קהילה אחרת בחברה החרדית היו מביאים לנטישה המונית ולנידוי.
אבל גם אם כלפי חוץ חסידיו מציגים לעתים הכחשה גורפת, "בפנים הם מדברים אחרת", אומר ר' יום טוב חשין, "הם טוענים שמותר לו, שהוא אלוהים". חשין, מי שעמד מאחורי חשיפת מעשיו של ברלנד, מפנה זרקור למורכבות טיעוני ההגנה על ברלנד, שפעמים רבות סותרים זה את זה. כך, לצד מי שטוען כי לא היו דברים מעולם, יש גם כאלה המצדיקים את הדברים ואחרים המסבירים כי אמנם ברלנד לא פגע באיש, אך הוא ביקש מאותם אנשים לספר סיפורים לשם מטרה נעלה. "הרב שילם לאותם אנשים שיוציאו את דיבתו רעה במטרה לקבל על עצמו ביזיונות בשביל לכפר על עם ישראל", אומר אחד מחסידיו. ואחר מוסיף: "אתם פשוט לא מבינים מה קורה כאן. יש פה דברים עליונים שאנחנו לא מסוגלים להבין".
"שיקבל מכות רצח"
לצד המעשים בהם הורשע ברלנד וישב עליהם בכלא, לידי " מערכת העיתון " הגיעו הקלטות מלפני כמה שנים, שבהן הוא נשמע מטיף שוב ושוב — לא ללימוד תורה, כי אם לאלימות. "מערכת העיתון" פנה לקבלת תגובתו של ברלנד על הדברים הללו, אך היא לא ניתנה. "יש לך בת פושעת ארורה", הוא נשמע אומר לאביה של מי שהתחצפה לאשתו, הרבנית. "בפעם הבאה שאראה אותה אני אתן לה שתי סטירות לעיני כולם. צריכים להרביץ לה מכות ברחובות". במקרה אחר הוא נשמע מרים את קולו, אפילו צורח, על אחד החסידים בנוגע למינויים במוסדות הקהילה: "לא מיניתי אותם. הם מפוטרים. אני יורה בהם. תביא לי אקדח אני יורה בהם. אני ארצח אותך גם כן. אם לא הבנת את זה אני יורה בך. אני אלך למאסר עולם".
בהקלטה אחרת הוא אומר על אחד ממתנגדיו: "צריך לטפל בו. או שיקבל מכות רצח או שיצטרך לברוח מהארץ. מצדי שיברח מהארץ. אני עכשיו מתיר את דמו. אני אומר עכשיו שמותר לרצוח אותו. אתם יכולים ללכת להתלונן במשטרה".
אמנם איש מחסידיו לא פעל כהוראתו, אך נדמה כי הם גם לא שפטו אותו לחומרה. כלפי חוץ זה לבטח לא ניכר. די לעקוב אחר שגרת יומו כדי לראות את ממדי ההערצה שהוא מקבל בקהילתו: עם יציאתו מביתו, עשרות מחסידיו רצים אחרי רכבו; כשהוא יוצא לאירועים, הם רודפים אחריו עם רכביהם; בתפילות השבת הוא נוהג לזרוק פתקים, עלונים ובשמים לעבר החסידים, והם נדחפים ונדחסים כדי לזכות ולקבל פריטים שנגעו בידיו; הילדים באירועים אלה נתלים על המעקים בצפיפות אדירה, ולעתים אף עולים מעל ראשי המתפללים כדי לקבל כיפה לבנה מהצדיק. תפילת ערבית היא שעת הילדים, ואז כמה מהם עולים לבמה וזוכים למלוא תשומת הלב של ברלנד, שמפנה גבו למתפללים.
תעשיית ההערצה לברלנד מחוזקת לא רק באירועים המוניים ובתשומת לב נרחבת לבאים אליהם, אלא גם בסיפורי מופתים ונסים שמרתקים את המשתתפים. ולפעמים הסיפורים מעלים תהיות שמעבר לשאלה האם הם התרחשו באמת, חסידיו של ברלנד אוהבים לספר גם על נסים רפואיים.
על־אנושי ומחולל נסים? נדמה כי לא בכדי יש המתייחסים אליו כאלוהים בשר ודם. מלבד הסיפורים עליו, נראה כי ברלנד עצמו תורם לא מעט לתדמית הזו שלו. בהקלטות שהגיעו לידי "מערכת העיתון" מתוך שיעוריו, נשמע ברלנד אומר את הדברים בעצמו. "הצדיק זה בכלל לא אדם", הוא מסביר שם. "הוא הקב"ה בכבודו ובעצמו שיורד בדמות אדם. לכן הוא יכול לעשות את כל הדברים שבעולם — לכפר את כל העוונות, להחזיר בתשובה".
הצדיק, או שמא האל, אומר ברלנד, "יכול להיכנס לתוך בן אדם ולהגיד לו 'תן עכשיו ארבעת אלפים כרטיסים בחינם לאומן. הקב"ה יכול להתעבר בתוך בן אדם ולהגיד לו תן 40 אלף כרטיסים, 50 אלף. הצדיק זה אין סוף, זה הקב"ה בכבודו ובעצמו שיורד בדמות צדיק ויכול להפוך את כל העולם בשנייה אחת".
לא מדובר בפליטת פה אחת, או בציטוט מקרי. האמירות הללו נשמעות שוב ושוב. "צדיק האמת, רבי נחמן מברסלב, הוא מושל על העולם", אמר בהקלטה אחרת. "כל העולמות ברא הצדיק. הרבי ברא את העולם. בראשית זה 'ראש בית'. מי שברא את סלוניקי, את הפספורטים, את שומרי הגבול, זה הכל רבינו, הוא ברא אותם".
הצגתו של ברלנד כאל, מפי עצמו, אינה עניין של החודשים האחרונים. גם בתקופה שברח מהארץ בשל האישומים נגדו, וטרם הסגרתו לישראל, דאג להעביר אותם המסרים. כך, בהקלטת וידיאו מהתקופה ששהה ביוהנסבורג, הוא מתועד מטיף זאת לנער צעיר. בסרטון רואים את ברלנד מתפלל עם… שאומר… לו כי השם ומשה רבנו שווים, כשהכוונה היא גם לברלנד שעל פי חסידיו מגולגלת בו נשמת משה. "הצדיק והשם זה אותו דבר", הוא מאשר. "הצדיק זה אלוקות ממש. הם אותו דבר, אין שום הפרש". גם כאשר בנה של ה… שואל את ברלנד על ההבדלים בין הרב לא-ל, התשובה נותרת חדה. "הכל זה אותו דבר", הוא מסביר. "אני אתכם, לא אעזוב אתכם. רבינו זה אלוקים שירד למטה".
אם בקהילתו השוואתו לא-ל נתפסת כמבורכת, לכל הפחות, מחוצה לה הסיפור שונה בתכלית. "כשאדם אומר אני אלוקים הכוונה אני מעל כל חוק, מעל כל ביקורת ומעל כל סמכות", מסביר אדם שהיה תלמידו בעבר ומדגיש: "הציווי השני בעשרת הדברות אומר 'לא יהיה לך אלוהים אחרים על פניי'". לדבריו, במקרה של רב סמכותי המקרה חמור פי כמה. "ואז הכל מותר — אפשר להתפרע בכביש, לסכן חיים, מכיוון שאלוהים — הרב, אמר שמותר. זו סכנה עצומה".
מקורב לשעבר לרב שם את הדגש על האופן שהוא בוחר את מלותיו. לדבריו, ברלנד לוקח ציטוטי קצה מספר הזוהר ומהתלמוד, ציטוטים שיש להם פירושים והסברים אחרים, אך מכניס להם פרשנות חדשה, לצרכיו. "הוא יכול לקחת איזה ציטוט על כך שצריך לראות באחד משלושת הרגלים תלמידי חכמים כפי שצריך לראות את השכינה", הוא אומר, "ולהוכיח מכך שלמעשה הצדיק הוא השכינה".
"נמצא בכל מקום"
אבל ביקורות לחוד ומציאות לחוד. ובקהילתו של ברלנד, המעמד של הרב כעומד מעל הטבע מונחל לחסידיו גם על ידי תלמידיו. "בגלל שהוא מעל המקום אז הוא נמצא בכל מקום", מסביר סלמה, בשיעור לחסידים. "הרב אמר במפורש 'במקום שתדברו אתי אני שומע אתכם'. הרב שומע אתכם בכל מקום, בדיוק כמו שאתם מדברים אתו בטלפון".
מעמדו של ברלנד כא-ל בקהילתו כה גדול, עד כי בשנים האחרונות כתבו חסידיו שורה של ספרים בניסיון להסביר, או שמא לתרץ, את המעשים שבהם הורשע. "יש דברים שבכל אדם יהיה אסור ואפילו בגדר של יהרג ובל יעבור", נכתב באחד מהם, "ובאותו מעשה בצדיק גדול שכבר הרג את היצר הרע שלו ובטוח שלא יהרהר ועושה הכל לשם שמים אין בזה איסור. וכיוון שאין מעשה עבירה ממש והוא אינו בשביל הנאה, הכל מותר".
במקרה של ספר זה, הוא אמנם זכה לגינוי מצדו של ברלנד, אך היה זה רק לאחר התנגדות מצד רבני ברסלב. והיה זה רק גינוי אחד, לספר אחד. את המסר עצמו הוא לא מגנה, הוא הרי מפיץ אותו. "הוא מסביר לכל בעלי התשובה שעדיין לא יודעים מימינם ומשמאלם שהצדיק הוא השורש העליון שממנו משתלשל שם השם", אומר המקורב לשעבר. "כלומר הצדיק הוא הרבה יותר מאלוקים".
לדבריו, "המהלך שלו היה מובנה להכניס לאנשים שזה הוא, שהוא הצדיק. אלו שנמצאים אתו היום הם אלו שהוא הצליח לשנות את מערכת העקרונות שלהם לכך שהעולם מתחיל בקב"ה ונגמר בו. הוא מניפולטור אדיר". אותו אדם מוסיף כי בפני החסידים שלו ניצבת ברירה אכזרית: "להאמין לדברים עליו ואז לאבד את כל אמונתם, או להאמין בקונספירציה נגדו. האופציה השנייה הרבה יותר ריאלית".