כפי הידוע ברלנד תמיד הציג את עצמו כמי שהוא בעל הדרגה המושלמת והקיצונית ביותר בכל תחום ובכל עניין, כששלימות זו מובלטת ומופגנת כלפי חוץ בראוותנות מנקרת עיניים ומכריזה בקול רעש גדול: אין כמוני בכל הארץ! לא היה כמוני ולא יהיה כמוני!
יש הרבה מנהיגי ציבור והרבה בעלי מידות טובות בעולם מימות משה ואהרן ועד ימינו, אך כל אחד מהם משתדל להעמיד כל אחד ואחד מצאן מרעיתו במקומו הראוי לו בהיררכיה הקבוצתית ולתת לכל אחד את הכבוד האמיתי שמגיע לו בהתאם לכישוריו ולמאמציו, לא פחות אך גם לא יותר.
ברלנד פיתח דרך חדשה: הוא לא סתם אדם טוב, הוא האדם הטוב ביותר שניתן להעלות על הדעת! כיצד? שלא כמו כל הצדיקים הטובים והמיטיבים כמו ר' ישראל מסלנט, החפץ חיים או ר' שלמה זלמן אויערבאך ורבים אחרים, הוא יהיה צדיק כזה שייתן לכל אחד שמגיע אליו את ההרגשה שאין עוד מלבדו ורק הוא אמור לקבל את האור הירוק ואת כל התוקף והעוצמה למלאות עד הסוף את כל משאלות לבו!
התנהגות זו שעל פניה נראית מרשימה מאד היא בסופו של דבר הרסנית מאין כמותה. במצב בו כל אחד מקבל לידיו את כל הכוח וכששניים האוחזים בטלית וזה טוען כולה שלי וזה טוען כולה שלי -עולים לבקש הכרעה מהסמכות המקובלת עליהם והפסיקה ששניהם גם יחד מקבלים, כל אחד בתורו בזה אחר זה, היא: "כולה שלך!", הרי שברגע ששניהם נפגשים מחוץ למפתן ביתו של ה"פוסק" המרתק הזה מתחילה מלחמת הכל בכל שאין לה שום פתרון.
זה צועק: "הרב אמר לי שהכל שלי",
ורעהו צועק לו: "הרב אמר לך את מה שרצית לשמוע",
ההוא מצטדק: "אבל אמרתי לרב שאני רוצה לשמוע אך ורק ואך ורק את דעתו האמיתית בלי שום פנייה ונגיעה",
ורעהו מחזיר לו: "אבל הרב יודע שבסתר לבך כן רצית לשמוע את מה שהרב בסוף אמר לך",
כשכמובן כל סדרת השקלא וטריא הזו יוצאת מפי שניהם ללא הרף זה כנגד זה, כשהפתרון היחיד לדרך ללא מוצא הזו היא עוד מניפולציות, עוד טרור, עוד אלימות, ובכל מקרה: מצב נצחי של קנאה ושנאה ותחרות.
זה מה שקורה בשבועות האחרונים בשובו בנים כאשר יצחק גבאי, רב הסמים המפורסם, הוציא ספר על "הניסים והנפלאות" המדומיינים שכביכול התרחשו בהסתננויות שבהוראת ברלנד לקבר יוסף הצדיק בשכם, אך מתברר שהדבר פוגע אנושות בנחמן ווייס שכבר שוקד שנים ארוכות על כתיבת ועריכת ספר דומה.
גבאי נכנס אל הטומאה פנימה ושאל את ברלנד מה לעשות? האם להוציא לאור את הספר תיכף ומיד או לגנוז אותו כך שהציבור יחכה עד שנחמן ווייס יסיים את ספרו, והוא הוסיף שהוא כמובן כמובן לא רוצה להשפיע כהוא זה על החלטת הרב והוא רוצה רוצה, ממש ממש, רק רק, לדעת לדעת, את את, דעתו דעתו, האמיתית האמיתית, של של, הרב הרב…
ברלנד כמובן ענה לו על אתר שיוציא לאור את הספר תיכף ומיד ללא כל שהיות, ומיד פרצה מקהלת נחמן ווייס וחבר מרעיו בקול תרועה גדולה כשהם מביאים את כל הראיות וההוכחות שדעתו האמיתית, האמיתית, האמיתית, של הרב היא שגבאי לא יוציא את הספר וכל עם ישראל ימתין בסבלנות שנחמן ווייס יסיים את הפינישים האחרונים ויציג לציבור את ספרו שלו.
גבאי, הם טוענים, הוא אכן אדם מאד חשוב שהצטרפותו לכת תרמה המון ליוקרה שלה בכך שרב התאגיד לשעבר ערק לשורותיה והוא גם שילם מחיר יקר בכך שהוא פוטר מהתאגיד בעקבות התקרבותו ל"צדיק", אבל כל היתרונות האלה, מסביר מחנה נחמן ווייס, לא מקנים לו נקודות מול ווייס שמכיר את הרב מאז היותו ילד ויודע שהרב ענה כך ליצחק גבאי רק בגלל שהרב ריחם על יצחק גבאי ולא רצה להורות לו לגנוז את הספר, למרות שדעתו האמיתית של הרב, אבל האמיתית באמת באמת, היא לגנוז את הספר. ולמה הרב הטעה את גבאי ולא אמר לו את דעתו האמיתית? כמובן מכיוון שבסתר לבו, כאמור, גבאי לא מוכן לזה והרב "זרם" אתו כדרכו לזרום עם כל אחד ואחד…
גבאי כמובן מתעקש שהוא מתבטל לגמרי לדעת הרב, הוא אפילו גייס לעמדתו את אחד מתלמידי "הרב" המובהקים ביותר, את מי שקירב אותו, את לא פחות מעופר ארז! והוא אפילו התייעץ עם עוד רשימה ארוכה של תלמידי "הרב" הוותיקים, אלו שיודעים היטב היטב את עומק עומק דעתו של "הרב", וכולם פסקו לו להוציא לאור את הספר מיד מיד. אך נחמן ווייס וחבריו עומדים על דעתם שלא ייתכן בשום פנים ואופן שבעולם שהרב הרחום והחנון יתאכזר ויורה לזרוק לפח שנים רבות וארוכות של דם וכסף ויזע ויגרום לכך שספרו של נחמן ווייס כבר לא יהיה פופולרי, אנשי גבאי מסבירים מנגד שדרכי הרב נסתרות ונעלמות וגבהו דרכיו מדרכינו ומחשבותיו ממחשבותינו ומי אנחנו שנטיל בהם ספק ונערב בהם את התחושות שלנו, וכי אנחנו רחמנים יותר מ"מורינו הרב שליט"א"??? וכי ישנה סברה, טיעון, שיקול, ש"מורינו הרב שליט"א" לא מודע לו בצורה הכי מלאה ומושלמת?
בינתיים, הסיבה היחידה שעדיין לא נשלפו שם סכינים וחרבות – זה רק כדי שה"חולקים" לא יחגגו. ששש… שקט, שקט, הם לוחשים ביניהם לבין עצמם: החולקים עוקבים אחרי מה שקורה פה והם עוד עלולים לפרסם בקו שלהם שבין אנשי הצדיק יש חלילה מחלוקות…
ואנחנו מה אנחנו אומרים?
כאשר השאלה העומדת על הפרק היא עוד הפצת ספר שכולו בדיות ודמיונות ושכל מטרתו, מלבד הנסיון לעשיית כסף קל, היא אך ורק להחדיר בדלת הקדמית או האחורית את ההערצה למי שכל מעשיו הם ההיפך הגמור והמוחלט מיוסף הצדיק – כאשר זהו הנושא, לא נותר לנו אלא לאחל הצלחה מלאה לשני המתגוששים גם יחד.
וכשנפגשים יום יום, יום יום, עם הסיפורים המטורפים האלה, איך אפשר שלא לברך מכל הלב:
"ברוך אתה ה',
אלוקינו מלך העולם,
שלא עשני עבד",
שלא עשני עבד נרצע לראש כת פסיכופט וסאדיסט שמחולל את כל הפשעים וההפקרויות שבעולם, שחייהם ודמם של בני הכת שלו הם עבורו כדור משחק, והם, עבדיו נרצעיו האומללים, העוורים ומרוקני המוח, עוד רואים בו את הסמל והמופת של החמלה והרחמנות וטוב הלב האינסופי…
ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שלא עשני עבד!!!